söndag 24 juni 2007

Ojda, 10 dagar...

... har passerat sen förra inlägget och intet nytt på Flash Mob Göteborgsidan! *skakar på huvvet* - Vad ska vi göra?
Hmm, ok, vi tar och börjar med ett förslag.... ett exempel, ihopsnodd från klippen nedanför. Vi kan ta detta scenario och utveckla den tillsammans kanske;

Ingredienser:
  • Så många som möjligt, minst 50 personer, helst betydligt fler
  • En medtagen tidning/pers. - dagstidning eller magasin av ngt. slag, spelar ingen roll
  • En buren huvudbonad/pers. - helst ej alltför uppseendeväckande

Tillvägagångssätt:
  • Vi blir så många som möjligt och bestämmer en tid i augusti tillsammans
  • Vi bestämmer ett antal mötesplatser dit vi kan samlas innan och ta med så många nyvärvda som möjligt och som vi därmed där kan informera
  • Ca 10-15 min innan ett visst klockslag då det är mkt. folk i Nordstan samlas vi i mitten
  • Alla strövar omkring i den mittre delen med sina huvudbonader och läser i sina medtagna tidningar
  • Vid ett visst klockslag och genom ett tecken så börjar alla sjunga något - exempelvis svenska nationalsången.... hmm, internationalen kanske?
  • Under sången rullar alla ihop sina tidningar
  • Efter att en viss vers har sjungits klart börjar en ihoprulladtidningskrig
  • efter max 30 sekunder faller alla ner till marken
  • ca 10 sekunder efter att alla fallit reser sig alla och går åt olika håll och låtsas att vi inte känner varandra eller att det har hänt ngt. speciellt
  • efter ca 20-30 minuter träffas vi alla i t.ex. Slottskogen och grillar/leker/dansar/dricker/lär känna varann
  • Vi bollar idéer om nästa tillslag
Visst, detta är möjligen aningen lamt... men det får inte bli för komplicerat, samtidigt som det måste vara ngt. som innehåller en plötslig rörelse (ex. att falla ner till marken) ... men som sagt, detta är bara ett försök till att vi kommer igång. Så kom med idéer om ändringar. Vad ni tror är bra och dåligt och varför och vad ni hellre vill göra!

- Börja kolla med folk runtomkring er också så att vi börjar få upp intresset!

7 kommentarer:

Lupo Manaro sa...

Låter som en bra början, jag skall börja höra runt med folk!

Anonym sa...

Som sagt, lite för omständigt uppdrag. Ta bort en eller ett par. Som kriget och att alla faller ner. Räcker med att sjunga tycker jag...

Pedram Modirassari sa...

I text verkar det hela mer komplicerat än vad det blir i verkligheten...

mattiasg sa...

varför gör man detta?
jag kan ju se att aktionen kan ha flera bra sidor, men jag (som är helt okunnig om flash-mob-ism, skall givetvis googla..) fattar inte varför?
vad är det som skall uppnås?
finns det ett 'uppnå'?

spontant låter det ju koolt, men jag känner att jag inte fattar.

Pedram Modirassari sa...

Man kan alltid ställa sig frågan varför man gör vissa saker och visst, jag kan inte helt ärligt tala om varför detta känns attraktivt för mig att göra heller, men som du säger så känns det coolt spontant och jag är själv en sån person som känner att jag bör lyssna till mitt hjärta mer än vad jag gör. - Dessutom tänker jag att man kanske kan uppvisa gemensamhet, medmänsklighet, vänskap och som ngn gång nämnt även framföra ett budskap om man utför det hela väl. Kanske kan vara som en viss typ av demonstration?

Anonym sa...

Låter cool. Min tanke är att du kanske borde köra med en 100% opolitisk sång. Lättare att få en större crowd då.
Vad sägs om en barnvisa, eller nån midsommar-/jullåt?

- Gustaf

Anonym sa...

hehe inte för att vara elak, men du förutsätter att alla är socialdemokrater (du skrev sjunga internationalen :))